> Serba Sedikt Tentang Para Nabi, Imam, Qorun, Firaun & Iblis

Serba Sedikt Tentang Para Nabi, Imam, Qorun, Firaun & Iblis

 


Korang tahu tak siapa yang teman Nabi Musa cari Nabi Khidir?


Nama dia Yusha' dia juga adalah anak murid Nabi Musa.


Korang tahu tak matahari pernah berhenti?

Matahari pernah terhenti di tangan Nabi Yusha' as

Ketika menjelang mghrib.


Korang tahu tak siapa Qorun?

Qorun ni seorang yang kaya bijak lagi tampan.

Dia jugak sepupu Nabi Musa.


Korang tahu tak apa yang mmbuat Qorun berpaling?

Zakat adalah punca utama Qorun berpaling dari Nabi Musa.


Korang tahu tak Qorun?

Dia mati bersama askar dan harta2 nya kerana menfitnah nabi musa berzina.

Dia ditelan bumi sikit demi sedikit.


Korang tahu tak siapa Firaun?

Firaun ni bapak angkat Nabi Musa.

Suami wanita teragung dunia Asiah.


Korang tahu tak asal nama Nabi Musa?

Nama Nabi Musa di ambil sempena nama pokok (mu) dan air (sa).

Ketika di hanyutkan bekas itu tersangkut di situ(Sungai Nil). Di dalam istana firaun.


Korang tahu tak Nabi Musa duk langit ke berapa?

Nabi Musa as duduk di langit yang ke 6.


Korang tahu tak Firaun?

Firaun pernah membina menara setinggi 15km.

Semata2 untuk tengok tuhan Nabi Musa.

Di sini lah dia mengaku dia Tuhan.

Surah An-nazi'at ayat 24.


Korang tahu tak Firaun ni?

Di tak pernah sakit tak pernah bersin tak pernah menguap.

Senang cite yang melemahkan ni semua dia tak pernah rasa.


Korang tahu tak firaun pernah bertaubat?

Ketika di hampir tenggelam di laut merah, dan roh telah sampai ke halkum, ketika itu taubat tak lagi diterima. 

Kerana taubat itu penyesalan, firaun taubat kerana takut.


Korang tahu tak piramid di mesir?

Piramid tu kubur orang² kanan firaun.

Tu kubur. Agak² rumah besar mana?

Allah tinggalkan sikit2 untuk kita amik pngajaran.


Korang tahu kan firaun pernah mengaku dia tuhan.

Pada hari firaun mengaku dia tuhan, pengsan dan lari lah iblis dari berdamping dengan firaun kerana takut kemurkaan Allah. Iblis lari dalam kehairanan.


Korang tahu tak kenapa iblis tak pernah mengaku dia tuhan?

Surah al-a'rf ayat 12

Iblis tau Allah swt yang ciptakan dia (daripada api) mana mungkin dia nak mengaku dia tuhan.


Korang tahu tak kenapa iblis tam mintak hidup selama² nya?

Al hijr ayat 36

Iblis tahu perbendaharaan Allah. Iblis ni dulu alim, ahli ibadah. Dia ada ilmu.

Iblis yakin dunia akan kiamat. Sebab tu dia mintak tempoh smpai situ je. (hari kiamat).


Korang tahu tak lepas iblis mintak tempoh tu apa Allah buat?

Allah swt terus memperkenankan doa IBLIS ketika itu jugak.

Iblis ni musuh Allah dan manusia.


Dah kalau doa iblis di hari dia menderhakai Allah pon Allah perkenan.

Kita ni? manusia di tambahkan lagi umat kekasih Dia.

Antara umat yang paling Dia sayang mengatasi umat2 terdahulu.


Kenapa la yang malas sangat nak doa tu.

cukup dah ke apa yang Allah bagi harini smpai sombong sangat tak nak mintak dah.

Doa lah InsyaAllahh akan Allah perkenankan.

Doa ye kawan2.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Beliau adalah cicit nabi Idris.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Beliau hidup 950 tahun

Surah al ankabut ayat 14.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Beliau ada 4 org anak

Semua lelaki.


Korg tahu tak nabi Nuh?

Beliau di tentang hebat oleh kaum dan juga ahli keluarga nya. Terutama dari isteri dan anak sulung.


Korang tahu tak nabi Nuh? 

Allah sebut nama beliau 43x dalam Al-Quran.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Beliau antara nabi ulul azmi sebelum

Nabi Ibrahim as

Nabi Musa as

Nabi Isa as

Nabi Muhammad saw


Korang tahu tak nabi Nuh?

Beliau pernah berasa malu kepada Allah.

Beliau hanya ada 83 orang pengikut setelah berdakwah beratus ratus tahun.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Di sangat2 malu dan kesal kerana mendoakan kecelakaan untuk umat dia, umat yang ingkar arahan dia.

Surah Nuh ayat 26.


Korang tahu taj nabi Nuh?

Syirik bermula sejak zaman beliau.

Surah Nuh ayat 23 dan 24.


Mohon download apps 'Al Quran Melayu'

Dalam google apps. Sangat friendly user.

Senang nk semak surah2 di atas.


Jangan hanya ada game dan media social apps je.

Banyak sangat dah ni Allah bagi nikmat. Tak perlu ambil wuduk nak baca Al-Quran.


Surah Ar-Rahman ayat 13

Tak takut ke Allah tanya?


Korang tahu tak nabi Nuh?

Kaum dia yang ingkar Allah bala kan dengan banjir dan taufan. Dan akan di


masukan ke dalam neraka.

Surah Nuh ayat 25.


Korang tahu mana Nabi Nuh buat bahtera?

Surah Hud ayat 37

Allah mewahyukan kpda nabi Nuh akan perihal kapal tersebut.


Korang tahu Tak Nabi Nuh?

Panjang kapal itu 1200 hasta

Lebar kapal itu 600 hasta

Mempunyai 3 dek atau 3 tingkat.


Korang tahu tak nabi Nuh?

Tingkat pertama kapal di penuhi haiwan liar.

Tingkat kedua untuk nabi Nuh dan kaum nya.

Tingkat ketiga untuk burung² dan ungas².


Korang tahu tak nabi Nuh?

Untuk beliau mengutuskan burung gagak untuk memeriksa keadaan bumi mase itu. Tapi gagak terlupa, kemudian nabi nuh mendoakan burung gagak itu akan terus di benci manusia.


Korng tahu tak nabi Nuh utus burung apa lepas tu?

Beliau mengutuskan burung merpati. Merpati tadi bawak balik di paruh nye pohon zaiton di kaki nya pohon tinn.


Kemudian nabi nuh mendoakan merpati tadi agak di senangi oleh manusia.


Korang tau tak nabi Nuh?

Percaya lah bumi yang korang pijak sekarang ni penah di banjiri air

Surah Nuh ayat 27 dan 28.


Amik la kisah² Al quran atau nabi utk di jd kan hero kepada anak2.

Cukup² cerita frozen mauna marvel untuk di jadi kan bed time story.


Antara sikap imam al syafie ialah..

Semakin aku tahu akan sesuatu ilmu. Maka semakin itu aku berasa aku tidak tahu apa2.



Kredit : badri mohd


Post a Comment

0 Comments